۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۹:۱۸

مهر گزارش می‌دهد؛

اولین آزمون جدی دولت وفاق ملی در خراسان رضوی

اولین آزمون جدی دولت وفاق ملی در خراسان رضوی

مشهد- گروه‌ها و فعالان مختلف سیاسی در قالب لابی‌های پرنفوذ در حال تلاش برای کسب کرسی پرقدرت و موثر استانداری خراسان رضوی هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان خراسان رضوی به عنوان دومین استان پرجمعیت کشور پس از استان تهران مهمترین کانون جمعیتی شرق کشور است؛ این استان که با دارا بودن ۸۳۴ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان ۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد نقش محوری در جابه جایی کالاهای ترانزیتی و وارداتی و صادراتی دارد.

وجود بارگاه ملکوتی علی ابن موسی الرضا (ع) در شهر مشهد و بقاع متبرکه امامزادگان در شهرستان‌های خراسان رضوی در کنار بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی خراسان رضوی را به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است به طوری که این استان سالانه از میلیون‌ها زائر و مسافر از داخل و خارج کشور میزبانی می‌کند.

همه این‌ها در کنار ظرفیت‌های متعدد و متنوع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از جمله معادن و واحدهای فعال تولیدی و صنعتی استان خراسان رضوی را به استانی مهم، استراتژیک و تأثیرگذار در سطح کشور تبدیل کرده است و از این‌رو نماینده عالی دولت و سکاندار این استان باید در کنار تحصیلات عالی و تجربه‌های مدیریتی کلان و اجرایی، نسبت به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو در حوزه‌های مختلف آن شناخت و درک مناسبی داشته باشد.

انتخاب چنین فرد توانمندی این روزها به یکی از مهمترین مباحث محافل سیاسی و اقتصادی استان خراسان رضوی تبدیل شده و رایزنی و گمانه‌زنی درباره گزینه‌های این مسؤولیت مهم افزایش یافته است.

در این فضای غیرشفاف و سیاسی در سایه نبود وجود فرآیندی مشخص و روشن، گروه‌ها و فعالان مختلف سیاسی در قالب لابی‌های پرنفوذ در حال تلاش برای کسب این کرسی پرقدرت و مؤثر هستند.

از نخستین روزهای آغاز به کار دولت چهاردهم و به ویژه پس از کسب رأی اعتماد وزرای دولت در مجلس شورای اسلامی، جریان‌های سیاسی نزدیک به دولت مخصوصاً اصلاح‌طلبان، تلاش‌های خود برای انتخاب استاندار همسو با دولت آغاز کردند، تلاش‌هایی که همچنان از سوی جریان‌ها و گروه‌های مختلف ادامه دارد.

علاوه بر این تعامل و مشورت با نماینده ولی فقیه در استان، تولیت آستان قدس رضوی، مجمع نمایندگان و سایر فرهیختگان و نخبگان استان نیز نقش مؤثری در انتخاب استاندار خراسان رضوی خواهد داشت.

انتخاب استاندار براساس وفاق ملی

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: بر اساس مذاکراتی که این مجمع با رئیس جمهوری قبل از رأی اعتماد مجلس به وزیران داشته است استاندار براساس وفاق ملی و شاخصه‌هایی همچون شایسته سالاری، سلامت و پاکدستی انتخاب خواهد شد.

محسن زنگنه افزود: با توجه به برخی اخبار و گمانه زنی‌های منتشر شده در رسانه‌ها هرگونه تعیین مصداقی توسط مجمع نمایندگان استان برای تعیین استاندار خراسان رضوی تکذیب می‌شود.

وی ادامه داد: برای تعیین مدیریت کلان استان در مجمع نمایندگان، نقطه نظرات و شاخص‌هایی مطرح شد و بر اساس گمانه زنی‌هایی که در فضای مجازی و رسانه‌ای وجود دارد بیش از ۲۰ نفر برای تصدی استانداری مطرح شده‌اند اما در نهایت مجمع هیچ گونه تصمیمی در خصوص مصادیق جایگاه استانداری اتخاذ نکرد.

زنگنه از احزاب استان خواست تا به شعار وفاق ملی و شایسته سالاری رئیس جمهوری و همچنین احقاق حقوق استان در راستای توسعه خراسان رضوی پایبند باشند.

۵ گزینه جریان اصلاحات برای استانداری خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه استانداران در یک کلمه، باید نماد مطالبات مردم در مبارزات انتخاباتی در هر منطقه باشند اظهار کرد: استاندار باید نماینده جریان پیروز انتخاباتی در هر منطقه باشد، یعنی دولت پیروز باید نماینده خود را در استان با گرایشات فکری خودش بگذارد و از موضع پیروز با جریان‌های دیگر وارد تعامل شود.

محمدصادق جوادی‌حصار با بیان اینکه وفاق به معنای شرکت تعاونی و شرکت سهامی نیست که کسی بگوید من آنقدر سهم دارم افزود: استانداران باید نماینده عالی فکر، اندیشه و روش موردنظر دولت مستقر باشند.

جوادی حصار در گفت وگو با خبرنگار مهر از سید جواد حسینی، غلامحسین مظفری، غلامحیدر ابراهیم بای سلامی، بهمن شیردل و محمدعلی نبی‌پور به عنوان گزینه‌های معرفی شده برای استانداری خراسان رضوی از سوی اصلاح طلبان نام برد.

غلامحسین مظفّری

غلامحسین مظفّری که از او به عنوان شانس اول استانداری خراسان رضوی یاد می‌شود، متولد شهرستان نیشابور و دارای گرایش سیاسی اصلاح طلبی است.

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

او که دانش‌آموخته مقطع دکترای مدیریت و برنامه ریزی شهری است، علاوه بر سابقه نمایندگی مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، مسوولیت‌های از جمله ریاست جهاد دانشگاهی استان خراسان، معاون استاندار خراسان بزرگ، دو دوره معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور، معاون استاندار تهران، معاون سازمان اقتصادی کوثر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک شهر، عضویت در هیئت مدیره بانک تجارت، مستشار دیوان محاسبات کشور و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش را در کارنامه دارد.

محمدعلی نبی‌پور

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

محمدعلی نبی پور متولد ۱۳۵۱ در شهرستان گناباد و کارمند رسمی وزارت کشور است. او که دارای مدرک دکترای علوم سیاسی گرایش مسائل ایران است تا کنون مسئولیت‌های مختلفی از جمله کارشناس مرکز اسناد نهاد ریاست جمهوری، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات استانداری خراسان جنوبی، فرماندار گناباد، فرماندار کاشمر، مدیرکل سیاسی و انتخابات و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی داشته است.

ملک بهمن شیردل

ملک بهمن شیردل مسوولیت‌هایی از جمله سرپرست فرمانداری بجنورد، فرماندار شیروان، فرماندار فریمان، مدیرکل حوزه استاندار خراسان شمالی و مدیریت امور اجتماعی، بهداشت و درمان سازمان منطقه آزاد کیش را بر عهده داشته است.

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

عضویت در هیأت رئیسه حزب منحله مشارکت در خراسان رضوی و همچنین سرپرستی حزب اتحاد ملت در این استان از جمله سوابقی است که در کارنامه سیاسی شیردل به چشم می‌خورد.

غلام حیدر ابراهیم‌بای سلامی

غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی متولد ۱۳۴۴ در شهرستان خواف و دانش آموخته دکترای جامعه شناسی از دانشگاه تهران است که نمایندگی مردم خواف و رشتخوار در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار بوده است.

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

مدیرعامل و عضو هیأت مدیره هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) و رئیس هیأت مدیره شرکت سیمان مجد خواف از دیگر سوابق کاری ابراهیم بای سلامی است.

۴ گزینه نهایی دولت برای تصدی استانداری

رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر از ۴ گزینه نهایی دولت برای تصدی استانداری این استان خبر داد و افزود: به راستی اداره مهم‌ترین جایگاه‌های مدیریتی باید به دستان توانمند افرادی سپرده شود که دغدغه‌ای جز خدمت به مردم نداشته باشند.

موسی الرضا حاجی بگلو تصریح کرد: انتخاب شایستگان و معرفی نخبگان جهت سکانداری مهمترین ارکان مدیریتی، دغدغه اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان بوده و امیدواریم که انتصابات بر همین مبنا صورت پذیرد.

وی بیان کرد: براساس آنچه شنیده شده است دولت به ۴ گزینه نهایی برای تصدی استانداری خراسان رضوی رسیده است و از آقایان محمدرضا معتمدیان، غلامحسین مظفری، رضا شیران خراسانی و هاشم امینی به عنوان گزینه‌های نهایی یاد می‌شود.

حاجی بگلو ابراز کرد: مقوله مهم شایسته سالاری رمز موفقیت در دولت جدید بوده و ایجاد فضای همدلی و مشارکت در کشور و بالاخص جامعه، بدون همفکری با نخبگان سیاسی امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: امیدواریم فردی شایسته و توانمند برای تصدی جایگاه استانداری خراسان رضوی توسط دولت انتخاب شود.

محمدرضا معتمدیان

محمدرضا معتمدیان متولد ۱۳۴۹ در کرمانشاه، دارای مدرک کارشناسی اقتصاد و کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه ارومیه است.

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

او که هم اکنون استاندار آذربایجان غربی است سابقه استانداری استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی را نیز در کارنامه دارد.

رضا شیران خراسانی

رضا شیران خراسانی دانش آموخته دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی تهران متولد شهر مشهد در سال ۱۳۴۲ است.

او که دارای گرایش سیاسی اصولگرایی است از نظر سیاسی جز طیف اصولگرایان حامی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی شناخته می‌شود.

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

شیران خراسانی از ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس است که نمایندگی مردم مشهد و کلات در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، مشاور وزیر کشور و مشاور شهردار تهران را در کارنامه دارد.

قائم‌مقام جمعیت «پیشرفت و عدالت ایران اسلامی» ‏و ریاست جبهه مردمی حامیان محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز از جمله سوابق سیاسی او است.

محمدرضا هاشمی، رمضانعلی سبحانی‌فر، محمدرضا کلایی و سید محمد پژمان نیز از دیگر نام‌هایی است که این روزها برای مسؤولیت مهم استانداری خراسان رضوی به گوش می‌رسد.

سید محمدرضا هاشمی

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

سید محمدرضا هاشمی متولد شهرستان شیروان استان خراسان شمالی که هم اکنون استاندار سمنان است، پیش از این نیز مسوولیت‌هایی از جمله معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مشهد، سرپرست استانداری استان قم و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی این استان، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان شمالی داشته است.

رمضانعلی سبحانی‌فر

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

رمضانعلی سبحانی‌فر متولد ۱۳۴۴ در شهرستان سبزوار است که نمایندگی مردم این شهرستان در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

او طی ۸ سال حضور در مجلس عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته مخابرات مجلس نیز بود. سبحانی‌فر در ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ از سوی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی پست ایران منصوب شد.

او سابقه سخنگویی حزب اعتدال و توسعه را در کارنامه دارد.


محمدرضا کلایی

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

محمدرضا کلایی متولد سال ۱۳۵۹ در شهر مشهد مقدس و دانش‌آموخته دکترای اقتصاد است که سابقه مدیرعاملی منطقه ویژه اقتصادی سرخس و شهردار مشهد را دارد، پیش از این مسؤولیت‌ها نیز، سوابقی مانند مدیرکل نظارت و ارزیابی اقتصادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، معاون برنامه ریزی و امور شرکت‌ها صندوق بازنشستگی فولاد کشور، قائم مقام معاونت برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد را در کارنامه دارد.

سید محمد پژمان

اولین آزمون جدی دولت وفاق در خراسان رضوی

سید محمد پژمان که در سال ۱۳۳۷ در مشهد متولد شد از اردیبهشت ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۹۲ شهردار این کلان شهر بود.

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مدیر کل مسکن و شهرسازی استان خراسان، شهردار منطقه ثامن و معاونت فنی و عمران استانداری خراسان رضوی از دیگر مسوولیت‌های پژمان بوده است.

استان خراسان رضوی که با داشتن ۳۴ شهرستان، ۸۲ بخش، ۱۷۹ دهستان و ۹۶ شهر پس از استان فارس پر شهرستان ترین استان کشور است از ظرفیت‌های متعدد و متنوعی در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برخوردار است که همه این‌ها در کنار مزیت‌ها و چالش‌های کلان شهر مشهد مقدس این استان را به استانی استراتژیک و تأثیرگذار در سطح کشور تبدیل کرده است؛ از این رو این استان نیازمند نگاهی ملی است و انتخاب استاندار آن اولین آزمون جدی دولت وفاق در پایتخت معنوی ایران اسلامی است.

کد خبر 6236797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha